سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بردبار باش که آن پایه دانش است . [امام صادق علیه السلام]

آفتاب هشتم

Powerd by: Parsiblog ® team.
نشانه های ظهور در بیان امام باقر علیه السلام(چهارشنبه 87 مرداد 16 ساعت 6:2 عصر )

به امام باقر علیه السّلام عرض کردم : خروج سفیانى حتمى است ؟ فرمودند: آرى ، صیحه آسمانى نیز از علائم حتمى است ، طلوع خورشید از مغرب حتمى است ، اختلاف بین بنى عباس در رابطه با حکومت حتمى است ، کشته شدن نفس زکیه حتمى است ، قیام قائم آل محمد حتمى است . عرض کردم : نداى آسمانى چگونه است ؟ فرمودند: اول صبح منادى از آسمان ندا مى کند که حق با على (علیه السّلام ) و شیعیان اوست . آخر وقت همان روز منادى فریاد مى زند که حق با عثمان و پیروان اوست . از شنیدن صداى دوم اهل باطل در شک مى افتد (آرى ، آزمایش است ).
ابوالجارود، یکى از اصحاب حضرت باقر علیه السّلام ، مى گوید آن حضرت با آگاهى کامل از آینده قیام حضرت مهدى علیه السّلام فرمودند:
زمانى که حضرت قائم علیه السّلام قیام کند، به کوفه تشریف فرما مى شوند و بیش از ده هزار نفر از آنجا بیرون مى آیند که آنها را ((بتریه )) مى گویند. پس ، به آن حضرت عرض ‍ مى کنند: برگرد به همان مکانى که بوده اى ، ما نیازى به فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) نداریم . پس ، شمشیر را مى کشد و همه آنها را مى کشد. سپس وارد کوفه مى شود و تمام افراد منافق و جنگجو را مى کشد تا خداوند متعال راضى گردد.
جابر از امام باقر علیه السّلام در ارتباط با برنامه هاى دولت کریمه حضرت مهدى علیه السّلام چنین مى فرماید:
هنگامى که قائم آل محمد قیام مى کند، خیمه هاى خودش را برپا مى سازد (گویا در کوفه باشد) و قرآن را به مردم یاد مى دهد، چنانکه خداوند بر رسول گرامى نازل فرمود (از نظر ترتیب فرود آمدن در روزهاى اول ) و مردم را با قرآن این طور آشنا مى کند. آن روز براى آنهایى که قرآن را قبلا حفظ کرده اند بسیار مشکل است (از نظر ترتیب سوره ها و نازل شدن در گذشته ).
به امام باقر علیه السّلام عرض شد:
اصحاب و شیعیان ما در کوفه زیاد هستند؛ اگر دستورى صادر بفرمایید از شما اطاعت مى کنند. امام در جوابش فرمودند: آیا شیعیان ما دست در جیب یکدیگر مى کنند و نیازمندیهاى خودشان را برطرف مى سازند؟ عرض شد: خیر. فرمودند: کسى که از انفاق مادیات در راه خداوند مضایقه مى کند چگونه جانش را به فرمان ما در راه حق بذل مى نماید؟ مردم در معرض امتحان هستند. ما با آنها ازدواج مى کنیم ، از آنها ارث مى بریم ، حدود الهى را بر آنها اقامه مى کنیم و امانات آنها را به ایشان بر مى گردانیم تا اینکه حضرت قائم علیه السّلام قیام کند. برادرى آنچنان گسترش مى یابد که مردم بدون اجازه دست در جیب یکدیگر مى کنند و هرچه لازم داشته باشند برمى دارند (این است برنامه عملى حکومت حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء).
محمد بن مسلم ثقفى مى گوید از امام باقر علیه السّلام شنیدم که فرمودند:
قائم ما به وسیله نیروهاى مختلفى یارى مى شود:
1. ترس و رعبى که در دلهاى مردم جایگزین مى شود.
2. نصرت و یارى خداوند بزرگ .
3. زمین در اختیار و زیر پاى مبارکش و یاران عزیزش درنوردیده و جمع مى شود.
4. گنجهاى زمین خودشان را در اختیار آن حضرت قرار مى دهند.
5. سلطنتش مشرق و مغرب زمین را فرا مى گیرد.
6. دین مقدس اسلام بر تمام ادیان غلبه مى یابد ولو اینکه دشمنان خدا راضى نباشند، و در زمین جایى غیرآباد دیده نخواهد شد.
7. حضرت عیسى بن مریم از آسمان نازل مى شود و پشت سر آن حضرت نماز مى خواند.
مى گوید عرض کردم : اى فرزند رسول خدا! این قیام کى خواهد بود و چه زمانى قائم شما قیام مى کند؟ فرمودند:
1. هرگاه مردان شبیه به زنان و زنان مانند مردان شوند.
2. مردها به مردها اکتفا کنند و زنان به زنان (اشاره به لواط و مساحقه ).
3. زنان سوار بر زینها شوند (سوار شدن بر اسب ، اتومبیل و وسایط نقلیه دیگر).
4. شهادت دروغ و برخلاف واقع را بپذیرند.
5. گواهى مردان عادل و صاحبان تقوا را رد کنند.
6. قتل و خونریزى در میان مردم کوچک شمرده شود.
7. مردم مرتکب زنا شوند.
8. رباخوارى در میان مردم رواج یابد.
9. مردم از زبان اشرار بترسند.
10. سفیانى از شام بیرون آید.
11. یمانى از یمن حرکت کند.
12. خسف و فرورفتگى در بیداء پدید آید.
13. جوانى از آل محمد صلى الله علیه و آله در میان رکن مقام کشته شود که نام عزیزش محمد بن حسن معروف به نفس زکیه است .
14. صیحه اى از آسمان بلند شود که حق با او و پیروان اوست .
در این هنگام قائم ما قیام مى کند. پس ، آنگاه که بیرون آمد به کعبه تکیه مى دهد و سیصد و سیزده تن از یاران مخصوص آن حضرت اطرافش را مى گیرند و اول سخنى که مى فرمایند این آیه شریفه است :
((
باقیمانده خدا بهتر است براى شما اگر به خدا ایمان دارید)). سپس مى فرماید من بقیة الله و حجت و جانشین خداوند در روى زمین هستم . پس ، همه مسلمانان آن حضرت را با این عبارت سلام مى کنند: ((سلام بر تو اى بقیة الله در روى زمین )). پس ، وقتى که آن عدد معین که ده هزار نفر باشد در خدمت آن حضرت اجتماع کردند از مکه بیرون مى آیند و در کره زمین معبودى جز خداوند یکتا عبادت نخواهد شد، اساس بت پرستى و غیره از بین خواهد رفت و همه آنها در آتش غضب آن سرور خواهند سوخت . اى محمد بن مسلم ! البته این قیام با این محتوى بعد از غیبت طولانى خواهد بود. براى اینکه خداوند عالم ، بندگان مطیع و فرمانبردار خودش را به جهانیان معرفى کند و بشناساند.
على بن مهزیار از حضرت ابوجعفر علیه السّلام حدیث مى کند که آن جناب فرمودند:
کانى بالقائم یوم عاشورا یوم السبت قائما بین الرکن و المقام بین یدیه جبرئیل ینادى البیعة لله فیملاها عدلا کما ملئت ظلما وجورا.
(107)
گویا مى بینم قائم (آل محمد) را در روز عاشورا، روز شنبه بین رکن و مقام ایستاده در حالى که جبرئیل (ع ) در کنار ایشان است و فریاد مى زند بیعت براى خداست (مردم دنیا! بیعت با حضرت مهدى روحى له الفداء، در حقیقت ، بیعت با خداوند است ) . آنگاه دنیا را پر از عدل و داد مى کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد .
یعقوب سراج از جابر روایت مى کند که آن حضرت فرمودند:
اى جابر! قائم ظاهر نمى شود مگر اینکه فتنه اى (مردم را) در شام فرا گیرد. مردم راه فرار از این فتنه را پیدا نمى کنند. بین کوفه و حیره کشتارى مى شود که هر دو طرف از نظر دادن کشته مساوى هستند ( یا از لحاظ کمیت یا کیفیت ) و منادى از آسمان ندا مى دهد.
محمد بن مسلم از حضرت باقر العلوم علیه السّلام حدیث مى کند که آن حضرت فرمودند:
منتظر صدا که ناگهان از ناحیه دمشق مى رسد، باشید. البته در این (صوت ) براى شما فرجى عظیمى است .
خواننده عزیز!
آیا منظور از کلمه
((
صوت )) صیحه آسمانى است ؟ به ظاهر یا همین است یا قیام سفیانى . امید است صداى حیاتبخش جبرئیل علیه السلام باشد.
از حضرت باقر علیه السّلام در باب نشانه هاى ظهور حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء حدیث مفصلى نقل شده است که ما به بیان مختصرى از آن بسنده مى کنیم .
امام باقر علیه السّلام مى فرمایند:
امام باقر علیه السّلام مى فرماید: قائم علیه السّلام آن روز در مکه است و پشت به خانه کعبه داده در حالى که پناه به کعبه برده است . پس ندا مى دهد: اى مردم ! ما از خداوند طلب یارى مى کنیم . پس ، هر کسى از مردم که دعوت ما را اجابت کرد باید بداند که ما از اهل بیت پیامبر شماها هستیم و من از همه مردم سزاوارتر هستم نسبت به خداوند بزرگ و پیامبر او. اى مردم ! هر کسى که با من محاجه کند در مورد آدم علیه السّلام ، باید بداند که من نسبت به آدم از همه برترم و هر کسى که در ارتباط با نوح با من محاجه کند، باید بداند که من نسبت به نوح از همه مقدم ترم و هر کسى که با من محاجه کند نسبت به ابراهیم ، باید بداند که من اولى از همه هستم و آن کسى که نسبت به حضرت محمد صلى الله علیه و آله از همه برترم و هر کسى که در ارتباط با انبیاء با من محاجه کند، من اولى هستم از همه نسبت به انبیاء. آیا نمى بینى که خداوند در قرآن محکمش مى فرماید: ((خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و دودمان عمران را بر عالمیان برگزیده است ))؟
پس ، من باقیمانده از آدم و ذخیره از نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه اى هستم از وجود مقدس محمد صلى الله علیه و آله . آگاه باشید، هر کسى که با کتاب خدا با من به مجادله بپردازد، من اولى از همه هستم نسبت به قرآن خداوند، و هر کسى در ارتباط با سنت رسول اکرم صلى الله علیه و آله با من محاجه نماید، من از همه سزاوارترم نسبت به آن بزرگوار. شما را به خدا سوگند مى دهم آن افرادى که امروز سخنان مرا شنیدند آن را به غایبان برسانند. از شما سؤ ال مى کنم به حق خداوند و حق رسول خدا صلى الله علیه و آله ، به حق من بر شما که به جهت نزدیک بودن با رسول خدا بر شما دارم (فرزند او هستم ) ما را یارى کنید نسبت به آن افرادى که به ما ظلم کردند. به درستى که ستمگران ما را از وطنمان دور ساختند و حق ما را غصب کردند و ما و فرزندانمان را آواره نمودند و درباره ما ستم روا داشتند و نگذاشتند که ما از حق خودمان استفاده کنیم و اهل باطل بر ما افترا بستند. بترسید از خدا، بترسید از خدا و ما را رها نسازید بلکه یاریمان کنید تا اینکه خداوند شما را یارى فرماید.
امام باقر علیه السّلام فرمودند: در این موقع خداوند سیصد و سیزده تن اصحاب خاص آن حضرت را مانند ابرهاى پراکنده در فصل سوم از فصول چهارگانه که آن را
((
خریف )) (پاییز) مى نامند در خدمت آن حضرت حاضر مى کند و این جریان (حضور اصحاب ) - اى جابر! مصداق این آیه شریفه است : ((هر کجا باشید خداوند همه شما را به میعادگاه خواهد آورد، به درستى که خداوند بر هر چیز تواناست )) پس آن سیصد و سیزده تن بین رکن و مقام با آن حضرت بیعت مى کنند (با مهدى آل محمد سلام الله علیه ) و بااو عهدى است از رسول الله صلى الله علیه و آله که توسط پدران بزرگوارش به دست او رسیده است . اى جابر! قائم مردى است از فرزندان امام حسین (علیه السّلام ) که خداوند امر قیامش را در یک شب اصلاح مى کند. اى جابر! چگونه براى این مردم مشکل است باور کنند که او (قائم ) فرزند رسول اکرم صلى الله علیه و آله است و مقام وراثت از آباء و اجدادش به او رسیده و او وراث علم همه آنهاست ؟ اى جابر!
اگر پذیرفتن اینها بر مردم مشکل باشد اما صیحه آسمانى را نمى توانند نپذیرند که او (قائم آل محمد روحى له الفداء) را به اسم خودش و نام پدرش و اسم مادرش معرفى مى کند (محمد فرزند حسن مادرش نرجس ، دیگر نمى توانند او را رد و انکار کنند).
جابر بن یزید از حضرت از حضرت باقر علیه السّلام حدیث مى کند درباره اصحاب حضرت مهدى علیه السّلام که امام باقر علیه السّلام فرمودند:
کانى باصحاب القائم علیه السلام و قد احاطوا بما بین الخافقین فلیس من شى ء الا و هو مطیع لهم حتى سباع الارض و سباع الطیر یطلب رضاهم فى کل شى ء حتى تفجر الارض ‍ على الارض و تقول مربى الیوم رجل من اصحاب القائم علیه السّلام .

گویى مى بینم که یاران امام عصر علیه السّلام جهان را محاصره کرده اند و همه موجودات مطیع و فرمانبردار آنها هستند حتى درندگان صحرا و درندگان پرنده . موجودات مختلف عالم فقط خشنودى آنها را مى خواهند. حتى بعضى از نقاط زمین مباهات مى کند بر بعضى دیگر و مى گوید امروز یکى از یاران قائم علیه السّلام بر روى من عبور کرد.
درباره قیام جناب سید حسنى از خراسان و تشرف ایشان به خدمت حضرت ولى عصر ارواحنا له الفداء، امام باقر علیه السّلام چنین فرموده است :
پرچمهایى که از خراسان حرکت کرده اند در سرزمین کوفه به اهتزاز در مى آیند (پرچمدار و رهبر این قیام جناب سید حسنى است ). وقتى حضرت مهدى علیه السّلام در مکه ظاهر شدند افرادى را خدمت آن حضرت مى فرستد و آمادگى خودش را براى بیعت با آن حضرت اعلام مى دارد.
راوى مى گوید از حضرت ابوجعفر علیه السّلام در مورد حضرت قائم علیه السّلام پرسیدم فرمودند:
امر قیام آن حضرت محقق نخواهد شد مگر اینکه منادى از آسمان صدا بلند کند که تمام مردم مشرق و مغرب حتى دختران پرده نشین نیز بشنوند.
ناجیه قطان از حضرت باقر علیه السّلام نقل مى کند که شنیدم که آن حضرت مى فرمودند:
منادى از آسمان ندا سر مى دهد که مهدى آل محمد (فلان پسر فلان است ) که نام مبارک اصلى حضرت باشد و نیز شیطان فریاد مى زند و نام یکى از بنى امیه را مى برد که فلانى و پیروان او بر حق هستند.



  • کلمات کلیدی :
  • » در پی نور
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    عیدفطر مبارک
    [عناوین آرشیوشده]